Yohji Yamamoto, czyli artysta, który wyniósł modę na wyżyny artyzmu
Yohji Yamamoto to jeden z najbardziej awangardowych projektantów mody końca XX i początku XXI wieku. Urodzony w Japonii Yamamoto od czasu swojego debiutanckiego pokazu mody w Paryżu w 1981 roku rewolucjonizuje świat mody, przełamując granice między produktem a sztuką. Yohji Yamamoto tworzy bowiem coś więcej niż ubrania – jego projekty często przypominają plastyczne, animowane rzeźby, które można śmiało nazwać dziełami postmodernistycznej sztuki.
Japoński projektant czerpie inspiracje między innymi z japońskiej tradycji i kultury. Yamamoto wykorzystuje na przykład elementy tradycyjnych japońskich strojów. W jego projektach można też zauważyć fascynację okresem przełomu XIX i XX wieku i modą charakterystyczną dla fin de siècle. Yohji Yamamoto wyraźnie nawiązuje też do gotyckich klimatów, a jego kolekcje dla niektórych mogą być dość mroczne, przy czym mają jednak wyraźnie nowoczesny, niekiedy minimalistyczny szlif. Warto też wiedzieć, że w 2021 Yamamoto stworzył kolekcję odzieżową na jesień/zimę 2022, która była inspirowana twórczością Zbigniewa Beksińskiego. Wpływ surrealistycznego świata malarstwa sanockiego artysty, zwłaszcza niesamowitych kobiecych postaci, można zresztą zauważyć także w innych kolekcjach Japończyka.
Najnowsza kolekcja Yohji Yamamoto na Paris Fashion Week Spring/Summer 2025
Kolekcja Yohji Yamamoto zaprezentowana podczas Francuskiego Tygodnia Mody w paryskim ratuszu, czyli w Hôtel de Ville, jest dowodem na to, że projektant nie zmienił swojego podejścia do branży fashion. Przez swoją twórczość wciąć pragnie wywoływać głębokie odczucia i skłaniać jej odbiorców do refleksji na temat ich tożsamości i miejsca we współczesnym polifonicznym świecie. Najnowsza kolekcja Yamamoto również jest przykładem mieszania rozmaitych stylów, to także pokaz perfekcyjnego rzemiosła i doskonałego artystycznego wyczucia.
Yamamoto postanowił wykorzystać odmienne tekstury tkanin, mieszając tkaniny o różnych splotach z jedwabistymi materiałami i bawełną. Na pokazie pojawiły się też koronki i transparentne elementy. Projektant postawił zarówno na tradycyjne materiały, jak i na innowacyjne, połyskujące tekstylia. Charakterystyczne dla ubrań, które zostały zaprezentowane na pokazie, były fantazyjne drapowania, wiązania, warstwowość oraz asymetria i ostre cięcia. Co istotne, choć Yohji Yamamoto przejawia wyraźne zainteresowanie dekonstrukcją, to jednak kobieca sylwetka na jego pokazach jest pięknie wyeksponowana. Design wielu sukienek łączy wysublimowanie ubrań artystek należących do francuskiej bohemy początku XX wieku z estetyką grunge i futurystyczną wizją mody, która będzie kształtować się przez kolejne dziesięciolecia.
Ważną rolę we wszystkich kolekcjach Yohji Yamamoto od zawsze odgrywa czerń – również w przypadku jego ostatniego pokazu to właśnie ten kolor był dominujący, choć często towarzyszyły mu szarości, a także biel. Trzeba jednak zaznaczyć, że na pokazie pojawiło się również kilka zjawiskowych czerwonych sukienek. Yamamoto uwielbia monochromatyczne, asymetryczne, warstwowe projekty, jednak nie rezygnuje też z łączenia dwóch czy trzech kolorów. Japoński projektant w intrygujący sposób wykorzystał ponadto motyw kratki, wyeksponował także delikatny tiul z naszytymi kwiatowymi wzorami. Kropką nad i dla wielu kreacji były kapelusze w stylu lat 20.
Wyjątkowa oprawa pokazu Yohji Yamamoto, czyli pokaz mody, który połączył różne dziedziny sztuki
Podczas pokazu Yohji Yamamoto, który odbył się w ramach Paris Fashion Week SS25, nawet najbardziej wymagający widzowie nie mogli narzekać na brak niezwykłych wrażeń wizualnych. Należy jednak zaznaczyć, że pokaz był także ucztą dla wszystkich osób wrażliwych na doznania słuchowe. Wydarzenie odbyło się przy aranżacjach utworów Bacha, Glucka, Ravela oraz japońskich utworów i „You Want It Darker” Leonarda Cohena, granych przez rosyjskiego pianistę Pavla Kolesnikova. Taka oprawa muzyczna doskonale podkreślała wyszukany, artystyczny i nieco mroczny charakter kolekcji.
Na koniec warto dodać, że Yohji Yamamoto docenia też znaczenie mody streetwearowej – dzięki współpracy projektanta z firmą Adidas powstała marka Y-3. To połączenie sił zaowocowało intrygującymi projektami, które są poszukiwane przez miłośników streetwearu w minimalistycznym wydaniu ze szczyptą luksusu i awangardy.
Materiał Partnera